Jag såg ikväll Kobra om och med samiska konstnärerna Anders Sunna och Amanda Kernell. Stärkande och viktigt. Samtidigt så oerhört tungt. Det blir tungt att andas. Ögonen tåras. Gijtto! I Jåhkåmåhkke i september såg vi från Samelands fria universitets workshop utställningen Maadtoe. Frances Wyld tog foton på mig framför dessa bilder av skelett som finns i Uppsala universitets "ägo". Jag har funderat vad göra med dessa bilder sedan dess. Nu kände jag att jag måste göra något så jag gjorde detta fototextkollage. Det är tungt att vara forskare - anställd - på Uppsala universitet som har dessa samiska kroppar i sin ägo, utan att göra något åt det. Varje dag som passerar utan åtgärd är en skam för UU och för mig. Jag känner mig mållös och maktlös. Andlös. /May-Britt Öhman Tuohea Rim, 20151028 Texten på bilden lyder: "Möter samiska kroppar på Uppsala universitet. Fortfarande kvar, upphängda. På det universitet där jag är forskare, anställd sedan 2009. På utställningen Maadtoe, vid workshopen ”Mijá Basse Saje – Our Sacred Spaces”, Jåhkåmåhkke, 25-27/9 2015, träffade jag dem för första gången. Är det min släkt? Jag vet inte. Vet inte om jag vill veta. Jag har inga ord riktigt. Ännu idag, 2015, har inga samiska kvarlevor återlämnats. Varje dag som går utan åtgärd är en skam. Jag gör en fototextcollagekommentar. Kära Svenska staten, Uppsala universitet, jag är också same. Vill ni ha mitt skelett också att hänga upp när jag dör? Ni kan hänga en sån där lapp där det står ”Lapp” runt halsen på mig då. Jätteroligt. Hahahahahaha. Så kan alla skratta. Och SNN news kan göra fler roliga program om upprörda samer. Och folk kan fortsätta skratta. Hahahaha. Och svenska staten kan fortsätta stjäla våra marker och vatten och fortsätta utrotningen av samer. Sameradion 27 december 2010 http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2327&artikel=4260952 Uppsalas universitetsmuseum Gustavianum har sedan i våras inventerat mänskliga kvarlevor i universitets olika magasin. Både färdigmonterade skelett, kranier och lådvis med lösa bendelar har hittats. - Det är viktigt att vi inte sopar detta under mattan. Saker som upplevts som fealktiga måste man göra upp med och lägga korten på bordet, säger egyptologen Geoffreŧ Metz, som initierat inventeringen. Under slutet av 1800-talet och början på 1900-talet samlade Anatomiska institutet i Uppsala in mängder av mänskliga kvarlevor, både från arkeologiska undersökningar och genom gåvor och inköp. Även folk som dog i fängelser eller folk som tog sina liv dissekerades och hamnade på Anatomiska institutet. Kvarlevorna användes för arkelogisk forskning och för anatomiska studier för läkarstuderande. Men arkeologerna vid den här tiden var också mycket intresserade av samiska kvarlevor och hundratals samiska gravar plundrades. Forskarna var framförallt intresserade av samiska kranier och dessa användes även i rasforskningens namn, där Uppsala var centralort. 1997 lämnade universitetet över omkring 1000 kranier och övriga skelettdelar till Statens historiska museum, inklusive samiskt material. Men universitetets nya inventering visar alltså att allt inte återlämnats. Och nu har kvarlevor från åtminstone 20 samer återfunnits. Geoffrey Metz säger att mycket av materialet kan användas i undervisningen i dag, men inte det samiska. - Jag skulle inte kunna tänka mig det. Enligt Unescos rekommendationer ska kvarlevor från urbefolkningar lämnas tillbaka till de rättmätiga ägarna, säger Metz. Under 2000-talet har allt fler röster krävt att mänskliga kvarlevor från urfolk lämnas tillbaka. På regeringens uppdrag har museer och universitet därför inventerat om de har kvarlevor från världens urfolk i sina förråd. Dessa har visat att den största samiska samlingen finns vid Historiska muséet i Stockholm, samt mindre samlingar bland annat i Lund. Uppsala universitet har endast redovisat resterna av ett bäcken från ett samiskt skelett. Men den nya utredningen visar att kvarlevor från mellan 20 och 25 samer finns i Uppsala universitet. Kvarlevorna består av både kompletta skelett och delar skelett och kranier. Omkring hälften har plundrats från gravar på Kolahalvön 1910, sju från gravar i Varanger i nordnorge, fem från Rounala kyrkogård norr om Karesuando. Rounalakranierna är dock utlånade. Dessutom finns enstaka kvarlevor från Offerdal i Jämtland, Lycksele och Arjeplog." Länkar för vidare studier: http://www.ajtte.com/maadtoe/ http://www.svtplay.se/video/4445163/kobra/kobra-avsnitt-2-2 http://www.bildmuseet.umu.se/sv/utstaellning/katarina-pirak-sikku/12046 http://www.gender.uu.se/information/?tarContentId=378180 https://media.medfarm.uu.se/play/video/4627 https://media.medfarm.uu.se/play/kanal/237 http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2327&artikel=4260952 http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/58855?programid=412 http://www.jamtli.com/7715.tidstypiskt.html?visainlagg=5710&action=read http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2327&artikel=6152298 Nedan återfinns antologin Uppsala mitt i Sápmi: rapport från ett symposium arrangerat av Föreningen för samiskrelaterad forskning i Uppsala, Upplandsmuseet 4-5 maj 2011 Se där särskilt artiklarna: Samisk förhistoria och samisk arkeologi i Sverige – i går, i dag och i framtiden? – Carl-Gösta Ojala Museum Anatomicum Upsaliense – Anne Ingvarsson Sundström & Geoffrey Metz
0 Comments
Your comment will be posted after it is approved.
Leave a Reply. |
För inlägg på bloggen ansvarar respektive undertecknad skribent.Samelands fria universitet har inga egna åsikter utan utgör en plattform för visioner och diskussioner. Kommentarer till och svar på blogginlägg publiceras efter granskning. Du är varmt välkommen med inlägg även till vår gästblogg. Categories |