Sannings- och försoningskommissioner pågår i Norden nu - här Rauna Kuokkanen, same och professor och framstående feministisk forskare inklusive urfolksmetodologisk forskare i vid universitetet i Rovaniemi, analyserar den som ska påbörjas i Finland och ger förslag. Begreppet "bosättarkolonialism" - settler colonialism - diskuteras, något som tagits upp av några forskare innan i förhållande till Fennoskandinavien och samer, men här får just det begreppet lite mer diskussionsutrymme. Det intressanta är just detta - om inte staten har ett faktiskt engagemang för att upprätthålla samiska rättigheter - så riskerar en "försoningskommission" att leda till en förstärkning av bosättarkolonialismen. Hur är det i Sverige? Och - med erfarenhet från Svenska kyrkans vitbok - där markfrågorna inte berörs, trots att Svenska kyrkan är stor skogsägare i samiska områden - och där bedriver kalhyggen - så är det ju väldigt viktigt att granska närmare. Vad har Svenska kyrkan för engagemang för en faktisk rättvisa i sina relationer till samer? Hur tänker Luleå Stift och ärkebiskopen nu när man vill avverka känslig skog i Tannberget? Vilken dialog förs med den samiska renskötseln? Se gärna kommentarer från Jörgen Stenberg, nedan, och läs i kommentarerna. Rauna Kuokkanen skriver "without a commitment to a structural approach to justice, reconciliation in Finland will indeed mark an extension of ongoing settler colonialism" Länk till Rauna Kuokkanens artikel i Human Rights Review: Reconciliation as a Threat or Structural Change? The Truth and Reconciliation Process and Settler Colonial Policy Making in Finland /May-Britt Öhman 20200528
0 Comments
|
För inlägg på bloggen ansvarar respektive undertecknad skribent.Samelands fria universitet har inga egna åsikter utan utgör en plattform för visioner och diskussioner. Kommentarer till och svar på blogginlägg publiceras efter granskning. Du är varmt välkommen med inlägg även till vår gästblogg. Categories |