Stäm sk*ten ur de koloniala tjuvföretagen! - ungefär så sa jag i Sveriges radio - Sameradion - alldeles nyss. Strax efter tre idag. En dröm än så länge, men en dag… Under tiden får vi göra vårt bästa, men också hålla ögonen på framtidsmålet – att stärka samisk kultur och rättigheter – på ett sätt som stärker oss själva. Vad har hänt? Jo, jag blev idag uppringd av Sameradions Lars-Ola Marakatt som uppmärksammade mig på ytterligare kommersiell kolonial rasistisk stöld och ville höra vad jag har att säga i denna fråga. Detta eftersom jag skrivit om detta tidigare, se blogginlägg från 2015. Denna gång är det ett danskt företag, BeChristensen, som tagit sig för att kalla en kollektion av stöldgods för ”Samer”. De har alltså dels kopierat samiskt hantverk – tennarmband – och dels dessutom dristat sig att kalla detta stöldgods för ”Samer”. Och än värre, danska patent- och varumärkesstyrelsen, motsvarigheten till PRV i Sverige – har gått med på att varumärkeskydda ordet! http://onlineweb.dkpto.dk/pvsonline/Varemaerke?action=107&sagID=VA%202009%2000984 Nåväl, Danmark är ju en kolonialstat, så det är inte helt förvånande. Nu har de gett patent på oss samer. Heja! Enligt Sameradion så förstår inte företagets ägare Steen Björvig kritiken: "– Jag förstår det inte, vi förmedlar kreativt hantverk som samefolket lever av", säger han i en intervju. Noterar en talande kommentar av Kenjh71 i Sameradions kommentarsfält, den säger det mesta: "Plantasjeeiere i Louisiana kunne heller ikke forstå hvorfor folk kunne være opprørte over deres slaver." För dig som ännu inte förstår problemet så en crash course: Samiskt hantverk är till viss del skyddat, arbete pågår för att genomföra det i praktiken. FNs deklaration om urfolks rättigheter stadgar att man inte har rätt att stjäla eller göra profit på urfolks traditioner. Tyvärr så har inte detta omsatts i faktiskt lagstiftning ännu. Det finns inga starka företag på samernas sida för att driva detta, ingen som kan stämma sk*ten ur tjuvföretagen. Och OM nu BeChristensen faktiskt samarbetar med samer så skulle ett hederligt sätt vara att namnge vilka samer som tillverkar detta, vilka är designers? Samt att självklart inte ta patent på namnet "Samer". Hallå liksom. Hur kan det ens vara möjligt att ta patent på ett folk? Ja, jo, just, plantageägarna, slavägare, höll på med dylikt. I augusti 2015 skrev jag första gången här på bloggen om hur ett svenskt företag tagit den samiska vindguden Bieggolmai som symbol för sin marknadsföring, samt om företaget Jojka – som använder den samiska jojken. Det var Nordic Native som tagit Bieggolmai och de gjorde faktiskt vissa förändringar efter påtryckningar från mig och många andra. Men Jojka kvarstår och vägrar göra något. Jag ser att nu samarbetar de med flera andra företag, Partykungen, InstaCasino, och en restaurangkedja med norskt ursprung. https://www.aktietorget.se/Instrument.aspx?InstrumentID=SE0002017707 Dessutom tycker Jojkas kolonialrasistiska företagsledning att jag är jobbig som ids fortsätta kritisera dem. Se vår konversation i skärmdumpen. Den raderades dock illa kvickt från deras FB sida och nu är jag blockerad från vidare kommentarer. Spritdrycken ”Lapland jojk” är ett annat exempel på denna koloniala rasism och stöld. Den marknadsförs även av det statligt ägda spritmonopolföretaget Systembolaget, även om den inte säljs därigenom. Gudrun Sjödén åberopade häromåret sitt samiska arv och använde det för att stjäla specifika samiska familjers traditioner, och namngav dessutom en klänning med L-ordet och ett par kängor också. Efter kraftig kritik och debatt i Sveriges radio http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&artikel=5704139 backade hon och företaget, jag hittar inte längre igen dessa i deras utbud. För närvarande tar de från traditioner Mexico istället. Att stjäla samisk kultur är inget nytt. Det är en del av en aggressiv och rasistisk kolonisation som tar såväl marker och vatten, som människor och våra kulturella uttryck och gör det till sitt, och lägger grunden för att kunna radera ut samer och samers rättigheter. Vad är kolonisation? Det finns olika förklaringar. Jag brukar hänvisa till Valentin Mudimbes beskrivning i boken ”The invention of Africa” från 1988. Mudimbe skriver där om den ”koloniserande strukturen”, som är grunden för kolonial dominans av Afrika: Dominansen av det fysiska territoriet. Reformeringen av de inföddas sinne. Integrationen av den lokala ekonomin i ett västerländskt ramverk, en penningekonomi grundad i ett system av påhittade motsatsförhållanden, där det ”moderna” ges företräde framför traditionen: ”traditionalitet – modernitet”, ”verbalt– skrivet”, ”samhällen baserade på jordbruk och traditioner – urban och industriell civilisation”, och ”byteshandel – högproduktiva ekonomier” Jag minns nu inte om Mudimbe även skrev om att stjäla afrikanska kulturella uttryck, men det är en självklar del av kolonisation. Det brukar kallas kulturell appropriering. Cultural appropriation, och har uppmärksammats mycket på senare tid ifråga om exempelvis afroperuker, och frisyrer. Vad gäller urfolk så är det mest känt att man använder sig indianers traditionella huvudbonad, såväl i Sverige som i USA. Att använda namn som ”Redskins” i hockey, ”Indianerna” i motorcykelklubbar, ja och Frölunda indianerna också. Och i USA så hänvisar folk till att de är Cherokees, efter behag. Det är ingen hejd på de koloniala rasistiska övergreppen. På utraderingsförsöken. Läs gärna intervju med Kim TallBear. Det hänger tydligt och klart ihop med förstörelsen av samiska territorier, att radera ut, att sudda ut, ta över. I USA och Kanada har kraftiga reaktioner mot detta gjorts, se bilden ovan. . Jag skulle önska att det samiska samhället hade starka advokater som kunde stämma sk*ten ur dessa företag, utan pardon. Och i flera förekommande fall stämma sk*ten ur universitet och statliga institutioner som fortsätter med liknande aktiviteter. Det kommer ju dock att ta ett tag innan detta blir verklighet. Vad ska vi göra fram till dess av ilskan och frustrationen? Jag vill uppmana alla som tycker att det är fel att använda en kvart, en halvtimme, kanske en timme eller två av sin tid att gå in på deras FB sidor, att skriva till dem, och att sprida kunskap om denna stöld och koloniala rasism. Om alla som bryr sig om mänskliga rättigheter tar detta på allvar och uppmärksammar detta, så är det mycket vunnet. Företag ÄR känsliga för kritik. Det ger sämre affärer. Jojka vill ju inte förändra sig – se bild av min senaste konversation med dem idag, 13 september, Så jag föreslår att man kontakta Partykungen, InstaCasino och håller utkik efter den nya restaurangkedjan. Vad gäller BeChristensen så skrev jag kommentarer på deras FB sida, men dessa försvann snabbt – idag- och jag kan inte längre kommentera. Så skriv gärna där. Gör en anmälan av bilden med de tjuvkopierade samiska armbanden till Facebook. Det finns verktyg för detta. Jag skulle även önska att man gjorde en anmälan från Sametingens sida i denna fråga till Facebook och andra behöriga instanser. Mejla företaget – kontakt hittar du på deras hemsida – googla! Och framförallt sprid information om detta. Skriv till PRV och danska motsvarigheten. Ställ frågor. Kräv svar. Men jag vill också säga - använd inte för mycket tid på detta! Ett av de största problemen med denna pågående aggressiva kolonisation är att det stjäl tid från oss. Vi hamnar i reaktion hela tiden. I försvar. Vår största utmaning är att hitta vägar att ta kommandot, att ta plats på positioner där vi kan förändra utvecklingen. Om vi bara lägger tiden på att reagera, så hinner vi inte, vi orkar inte. Så balansen är livsviktig. Jag har dock inga enkla svar på hur det ska gå till. Här är det vi själva som måste tänka ut sätt, vägar att inte enbart göra motstånd, och trötta ut oss. Självklart är tanken på ett Samelands fria universitet en av vägarna, den stärker mig bara genom att existera som dröm, vision. Jag har lyssnat på Elsa Laula Renberg, i kampskriften från 1904, ”Inför Lif eller Död?” Sanningsord i den lapska frågan”. Laula Renberg uppmanar här samiska män och kvinnor att ta plats, att utbilda sig och att påverka så att den samiska kulturen ska kunna överleva och se en ljus framtid an: ”tillägnen Eder all den bildning, som I kunnen få, stöd de svaga i kampen för tillvaron och tänk på vårt framtidsmål!” Arbetet med Sanningskommission som nu initieras av Sametinget och DO är en annan väg. Jag tänker att det är viktigt att stärka oss tillsammans, på olika sätt. Att just stötta varandra. Att skaffa sig utbildning, inom olika områden, jurister, statsvetenskap, naturvetenskap, teknik, kultur, och att ta plats i alla instanser, nätverka med varandra, har aldrig varit viktigare än just nu. Med detta följer förstås inte att visa förakt för de som inte gått högt koloniala utbildningssystemet. Tvärtom att visa största respekt och att lära sig från de som behärskar traditionella samiska kunskaper och erfarenheter, språken, och att själv utveckla detta, är också livsviktigt, för en själv, för den samiska kulturen, för en bra samtid och en god framtid. Vi kan, vi vill, vi törs! Heja oss! /May-Britt Öhman Tuohea Rim Ps.Lämna gärna dina kommentarer och förslag, eller på Facebook sidan - Samelands fria universitet.
0 Comments
Your comment will be posted after it is approved.
Leave a Reply. |
För inlägg på bloggen ansvarar respektive undertecknad skribent.Samelands fria universitet har inga egna åsikter utan utgör en plattform för visioner och diskussioner. Kommentarer till och svar på blogginlägg publiceras efter granskning. Du är varmt välkommen med inlägg även till vår gästblogg. Categories |