Tidningen Samefolket - full fart mot isbergen som Titanic? Intervju med May-Britt Öhman efter Same Ätnams landsmöte 21 maj 2016
Klicka här för att redigera.
0 Comments
Káfastallat - Sámi research network - samiska forskarnätverket - presentations 27 aprilFor English - please scroll down. 26-28e april avhölls Káfastallats första träff- Vuostasj Káfastallam - i Jokkmokk. Vi var ett tjugotal från svensk, norsk och finsk sida - främst forskare och doktorander men även konstnärer, författare, renskötare, innovatörer, studenter, representanter från olika samiska institutioner och organisationer - som träffades och lärde känna varandra genom att presentera vår verksamhet respektive olika perspektiv. Onsdag den 27e april 14.00-17.30 hade vi en öppen del, som även livestreamades via youtube. Här nedan kan du se dessa presentationer via youtube, uppdelade i före (Del 1) och efter kaffet (Del 2). Längre ned finns programmet om du vill leta upp en specifik presentation. English: April 26-28 2016 the first meeting - Vuostasj Káfastallam - of the Sámi research network Káfastallat was held in Jokkmokk/Jåhkåmåhke. We were around 20 persons from Swedish, Norwegian and Finnish side - mainly PhDs and PhD students but also artists, authors, reindeer herders, innovators, representants of Sámi institutions and organisations - who met and got to know each other through presentations and discussions. Wednesday 27th we had a an open seminar in the afternoon where people presented their work. This was livestreamed and is now available on Youtube. Most presentations are in English, although a couple of them are in Swedish. Some had their power points in mother tongue but talked in English. Further below you find the program so you can find interesting presentations and have a look. Each presentation is about 12 minutes plus questions. The videos are Part 1, before coffee and part 2, after coffee. Káfastallat means meeting and talking over coffee. :) And Vuostasj Káfastallam means the first coffee talk meeting.
Program 27e april 2016
Part 1. Starts at 03.25 min Content /Innehåll - presentations mostly in English - although some power points are in Swedish PART 1: 14.00-14.15 Opening and introduction Öppnande och introduktion om Káfastallat – samiskt forskarnätverk May-Britt Öhman (opening in Swedish – although most presentations are in English) 14.15-14.30 Samiska feministiska ögonblick i en era av avkolonisering/ Sami feminist moments in an era of decolonization Astri Dankertsen, Nord universitet, Bodö 14.30-14.45 Hur kan man integrera samisk kunskap och erfarenhet i ett forskningsprojekt? / Integrating Sámi knowledge and experience in a research project Eva-Lotta Päiviö, SLU, Uppsala. 14.45-15.00 Att mäta samiska rättigheter: Metodologiska perspektiv/ Measuring Sami Rights: Methodological perspectives Hadi Strømmen Lile, Østfold University College 15.00-15.15 Hur skapas kunskap och formuleras vetenskapliga sanningar? Några ord om ”Kunskapsproduktion bortom normerna” – ett forsknings- och utbildningsprojekt/ How is knowledge and truth produced? About ”Knowledge production beyond norms” – a research and education project. / Satu Gröndahl, Hugo Valentin Centrum Ann-Sofie Lönngren, Litteraturvet. inst., Uppsala universitet (Skype) http://www.histfilfak.uu.se/vetval 15.15-15.30 Att bygga en samisk vetenskapsakademi: Vetenskap, forskning och utbildning för avkolonisering/ Building a Sami Academy of Sciences: Science, Research, and Education for Decolonization May-Britt Öhman Teknovet.forsk, Centrum för Genusvetenskap, Uppsala univ. och Samelands fria universitet Káffabådda 15.30-16.00 PART 2 16.00-16.25 Några resultat från undersökningar av skogssamiska lämningar i Jokkmokksområdet/Some results from investigations of Forest Sámi remains in Jokkmokk region Gunilla Larsson, FD, arkeologi, Teknovetenskapliga forskargruppen, Centrum för Genusvetenskap, Uppsala universitet samt Samelands fria universitet (16.15-16.30 Current resaerch/Pågående forskning, Ketil Lenert Hansen, Dept.f Education, Faculty of Humanities, Social Sciences and Education, Univ. of Tromsö, The Arctic University of Norway (via Skype) cancelled (Replacing The importance of Laestadianism for Sámi identity and tradition in the Lule Sámi region/ Laestadianismen betydelse för den samiska identiteten och traditioner i det lulesamiska området Lis-Mari Hjortfors, Dept of Language studies/Sami studies/Vaartoe/Cesam, Centre for Sami research, Umeå Univ. Cancelled) 16.30-16.45 Sameslöjdstiftelsen Sámi Duodji: att bevara och utveckla det samiska kulturarvet Duodji / Sami Duodji Foundation: Preserving and developing the cultural heritage of Sámi Handicrafts Liz-Marie Nilsen, Sameslöjdsstiftelsen Sámi Duodji (In Swedish) 16.45-17.00 När urfolken möter nations staterna/ When the Indigenous people meet the Nation States, Ande Somby, Faculty of Law,Tromsö University 17.00-17.30 Diskussioner /Discussions (Oturligt nog bröts sändningen av okänd anledning strax före avslutningen/ Unfortunately the livestream was cut just before rounding up, due to technical reasons) SEMINARIUM OCH MIDDAG MED SAMISKA FORSKARNÄTVERKET KÁFASTALLAT onsdag 27 april 2016, Jåhkåmåhke17/4/2016 "Making love and relations beyond settler sexualities" March 22, Uppsala, Kim TallBear lecture18/3/2016 Welcome to Open Lecture with Dr. Kim TallBear in Uppsala, Centre for Gender Research, Tuesday March 22nd - please sign up for IRL participation or livestream to may-britt.ohman@gender.uu.se Please sign up for participation latest by March 21 to : may-britt.ohman@gender.uu.se
Please write "TallBear VVPP - IRL participation OR live stream participation" in email subject field. Live stream will hopefully (if Technology approves) be available - given that we have people interested I (May-Britt Öhman) will make the effort to provide it. Check out the youtube channel https://www.youtube.com/channel/UCTEjHZLta9mOAAI2Z-eu0fg where the link will appear at the start of the seminar (if I am successful). Bures boahtin! Buoris boahtem! Buerie båeteme! Welcome! Välkommen! Kommun och Polis inskränker yttrandefriheten i Samernas land - Jokkmokk 2016 - vad säger regeringen?6/2/2016 Kommun och Polis i samverkan inskränker yttrandefriheten i Samernas land - Jokkmokk 2016 - vad säger regeringen? Demo idag 6e februari - Samiska nationaldagen - samling 13.15, Jokkmokk, Folkets hus.
Glad Samisk nationaldag på er alla! Buorre Sámi Albmotbeaivi! Glad demonstrationsdag för FastMarkRentVattenLevandeKulturarv! Idag firar vi Samiska nationaldagen, till minne av det första nationsstatsöverskridande landsmötet för samer som hölls i dagarna tre 1917. Organiserat av samiska kvinnor och med kvinnor som en tredjedel av deltagarna. Läs mer exempelvis här: http://www.kvinnofronten.nu/Formodrar/elsa-laula-renberg.htm I år firas Samernas nationaldag, 12.30 i parken i Jokkmokk (som en av många platser - om du inte är här, kolla upp vart ditt närmaste firande hålls), och därefter vidtar för femte året en demonstration för FastMarkRentVattenLevandeKulturarv - Gruvfritt Jokkmokk - Gruvfri Lule älv. Skälen för varför kritikerna inte vill ha en gruvor i Lule älv är flera, här nämns tre: 1. det är ett allvarligt hot mot dammsäkerheten i hela Lule älv. Lule älv är redan vattenkraftsreglerad, alla dammarna är redan 50 år gamla eller mer, och redan det är riskfyllt. Gruvverksamhet - med borrning o sprängning ökar på riskerna betydligt! - samt att tillägg med gruvdammar blir ännu en allvarlig riskfaktor. Kompetens om liknande kombinationer saknas idag i Sverige hos beslutsfattare i gruvfrågor (Bergsstat, SGU, Mark- och Miljödomstolen, Regeringen - Näringsdepartementet)! Så här gick det i Mount Polley i Kanada 2014: www.youtube.com/watch?v=VYYwzAvQIF8 Ett gruvdammhaveri - dock EJ i kombination med vattenkraftdammar. Bara en av årligen återkommande gruvdammhaverier/vattenkraftdammhaverier 2. Det kommer helt att förstöra förutsättningar för renskötseln i älvdalen och många renskötselföretag kommer att försvinna, liksom betesmarker och flyttleder. För all framtid. Detta för ett gruvföretag som vill hålla på i maximalt 15-20 år. 3. Det blir konstanta giftiga utsläpp i marker och dricksvatten. Lule älv är dricksvatten för Jokkmokks, Boden och Luleå kommuner! I år bevittnar vi dock tyvärr hur det uppseendeväckande beteendet från en kommun och polis i samverkan återigen stärker anledningen till varför den samiska nationaldagen firas och varför den är så viktig! Vi bevittnar hur Jokkmokks kommun i samverkan med Polisen inskränker yttrandefriheten för samer och gruvkritisk lokalbefolkning! Redan för ett år sedan försökte Polisen efter påtryckningar från Jokkmokks kommun genom vädjan få demonstrationen för #FastMarkRentVattenLevandeKulturarv - Gruvfritt Jokkmokk att inte gå genom marknadsområdet. Se mitt minnesinlägget från Facebooksidan nedan samt via länk här. Artikel SR här I år har företrädare för Jokkmokks kommun lyckats få Polisen att inte bevilja att demonstrationen går genom marknaden. Polisens förslag var istället att demonstrationen skulle gå en kilometer extra - genom att runda marknadsområdet och genom villaområdet. Detta innebär att man hänvisade en demokratisk demonstration att passera ett område där i princip inga människor vistas vid marknaden. Tänk dig att 1a majtåget i vilken stad som helst tvingades passera i valfri sömnig villaförort istället för i stadens kärna?! Och detta på grund av att företrädare för kommunens gjort påtryckningar på Polisen som därefter ändrar demonstrationstågets önskade sträckning. Tänk dig att exempelvis en kommun med Moderaterna i majoriteten skulle göra dylika påtryckningar på polisen och att polisen därefter skulle avkräva demonstrationståget att göra detta? Hur skulle det se ut? Hur skulle det återges i media tro? Detta måste verkligen uppmärksammas! Jag hoppas verkligen att media och forskare följer upp hur kritiska röster mot en kolonial, rasistisk och inte minst miljömässigt vansinnig gruvpolitik tystas av politiker från regeringens majoritetsparti! I samverkan med Polisen! Det är ytterst illa! Jag vill även rikta krav på skärpning gentemot såväl Jokkmokks kommun som Polisen. Så här kan ni helt enkelt inte hålla på! Men framförallt är detta en fråga på nationell nivå! Detta sker alltså samtidigt som frågan om Kallak - Gállok ligger på regeringens bord för avgörande .Se tex http://www.nsd.se/nyheter/jokkmokk/besked-om-kallak-forsenas-9766851.aspx eller http://img3.kuriren.nu/nknyheter/heta-gruvfragor-i-lanet-far-ministrar-att-vandas-8446474.aspx Så därför förväntar jag mig att en haveriutredning görs om hur detta har kunnat få gå till! Vem har utfört påtryckningarna? Varför går Polisen med på detta? Naturliga följdfrågor - högaktuella på samernas nationaldag - är då: Hur ska vi skydda yttrandefriheten för samer och lokalbefolkning som vill värna sin framtid med demokratiska metoder? Jag hoppas innerligt att statsvetare från svenska universitet -Uppsala, Umeå, Stockholm, Göteborg, Lund kan ta detta som ett studieexempel och följa upp vad som sker! Detta särskilt som det ännu inte finns något samiskt universitet på svensk sida av Sábme som kan följa dylik utveckling nära. Jag förväntar mig minst en analys i Rapport och en i Aktuellt! En debatt mellan företrädare för Regeringen och företrädare för kommunen, Rikspolischefen, polisen lokalt, och företrädare för demonstrationen - och oppositionen mot gruvplanerna i Jokkmokk - Lule älv på bästa nyhetstid. Allt detta handlar om demokrati och om möjligheten att ifrågasätta regeringens politik och hur den inskränks allvarligt! Det är en allvarlig inskränkning av yttrandefriheten samt inte minst återigen ett sätt att trycka till samer och renskötseln, ännu en gång! Domen i rättegången Girjas vs Staten har satt tonen, låt oss hoppas att detta blir fortsättningen. Alla ni som tror på mänskliga rättigheter, demokrati och även tycker att urfolk har mänskliga rättigheter - se till att uppmärksamma detta. Tack för din uppmärksamhet! #Jåhkåmåhkke #Jokkmokk #sweminetechnet #gruvrealistiskaforskarnätverket #gruvordammarhållbaraframtider #jokkmokksvintermarknad #Polisen #kolonialism Väl mött vid Samiska nationaldagens firande! (12.30 i Jokkmokk) ! och vid Demonstration för #FastMarkRentVattenLevandeKulturarv idag, samling kl. 13.15 vid Folkets hus i Jokkmokk! Vájmulasj varrudagáj, Vänliga hälsningar, May-Britt Öhman Nyårsreflektioner från Jåhkåmåhkke- JokkmokkNu har vi varit här i Jokkmokk, i mammas föräldrahem sedan strax innan nyårsafton. Åkt skidor varje dag, slappat kan jag nog inte säga - för jag har i princip jobbat varje dag utom själva nyårsaftonskvällen då - men det känns som jag kan slappna av här. Varje dag på skidturen får jag tillfälle att reflektera över landskapet, landet, vad som hänt och händer här. Åker förbi kalhyggena, ner till den reglerade älven, där isarna är livsfarliga. Betraktar elproduktionen i realtid. Funderar på hur det var före regleringen. På 30 kilos laxarna, ljustren och näten som finns i ladan här. Här en berättelse om en äventyrlig laxljustring som ägde rum ungefär här någonstans för snart 110 år sedan: "År 1906 i början av ljustringstiden, omkring 12 augusti, ljustrade jag i selet. När jag började reka Kuojkåive stack jag i stinnaste stycken nedom sanden en stor kroklax tvärt över nacken. Han dog genast. Den vägde omkring 20 kg. Denna långa reka räcker ända ned mot forshuvudet. När jag började komma nederst i rekan mötte jag åter en stor krok. Första hugget tog mitt över ryggen, men laxen var så bred, att ljusterns hulltänger nådde ej nedom laxens ryggben, utan laxen kändes vilja kavla om under ljustern, när jag tryckte den mot botten. Johan Stenman från Nielkerim satt i årorna. Jag försökte då, sedan Johan vänt båten, föra laxen utefter botten mot land litet i sänder, allt eftersom mina egna och laxens krafter tillät. När vi sålunda kommo på grundare vatten närmare land steg jag ”helt sonika” ur båten, körde in högra handen i laxens gälar och lyckades så med hjälp av båda händerna med möda lyfta laxen upp i båten. Laxen slog genast lös sig från ljustern, och sannolikt skulle den kunnat spräckla sig ur båten, men Johan var påpasslig och gav honom ett slag i skallen med ett vedträ, så att han lugnade ner sig. Det är den största lax jag sett. Den befanns väga 33 kg. Som den haft lång väg att gå från havet hade den nog hunnit magrat ett par kg under den långa vägen." Citat från: Ullenius, JG, Undersökningsanteckningar rörande skogslappsområden å Lilla Luleälvs båda sidor nedom Jokkmokk, 1932, Norrbottens Museum arkiv, F:92. Transkriberade av Agneta Silversparf, 2011. Och funderar på hur det såg - när man som mammas kusin kunde åka över isen till andra sidan med häst och släde - som han berättade om sist vi sågs. Tydligen bodde det en släkting där som de åkte över och hälsade på. Och på vår skog, vårt hemman som såldes och blev kalhygge. Vårt lappskatteland. Tänk att mina förmödrar och förfäder trampat runt här, i många många minusgrader och överlevt, levt, haft goda liv. Jojkat. Talat samiska. Talat meänkieli (mormor som kom hit från Tornedalen). Skidrar runt och tänker på att samer - "skridfinnar" - använt sig av tekniken skidor sedan minst 5000 år - har du hört talas om Kalvträskskidan? Världens äldsta skida. Funnen i en myr. Tänk om det finns en äldre skida här i myren bakom huset?! Ingen har ju letat. Det är inte omöjligt. Hör klongandet från en skällren och börjar spana efter dem. De spanar på mig. Lexie spanar också. Lugn alla renskötare - Lexie är vältränad och springer inte efter renar, och skäller inte heller på dem, men nyfiken är hon. Som jag. Tänker att säkert har förmödrarna stått på samma sätt och spanat mot renarna. Och lugnats av deras lugna rörelser. Av skällans klang. Sjokksjokk tänker jag på och försöker återigen uttala det. Mamma sa nåt i stil med "Schockshock". Funderar över möjligheterna att bo här, att inte behöva åka till Stockholm hela tiden. Tänker att OM det bara funnes ett universitet i Jokkmokk, som jag kunde undervisa vid och forska vid. Det vore väl egentligen självklart?! Jag menar i hela Norrbotten och Västerbotten finns det bara två universitet, och båda dessa ligger vid kusten och inget av dem har särskild inriktning på samisk - svensk historia, samisk kultur. Närmaste samiskt universitet är i Kautokeino, ja det är ju faktiskt det enda. I Rovaniemi finns ett särskilt centrum för samiska studier. Men på svensk sida av Sábme - vad finns det? Jo, förstås CESAM (Centrum för samisk forskning) vid Umeå universitet- det är jättebra och viktigt. Men det är faktiskt långt från Jokkmokk, som borde vara en självklar plats för ett universitet. Eller hur? Och CESAM, hur bra det än är, är faktiskt inte ett samiskt universitet utan endast ett centrum inom ett svenskt universitet. Där det inte en självklarhet att forskningen ska utgå från samiska perspektiv och önskemål . Vi behöver därför ett samiskt universitet,utifrån samiska perspektiv och erfarenheter, som självklar utgångspunkt. Där samiska önskemål och behov om forskning och undervisning är självklara. På samma sätt som svenska staten sätter ramarna för svenska universitets verksamhet. Ja så går drömmarna, medan jag bland annat filar på en jobbansökan till ett amerikanskt universitet. Jag har insett att det är väldigt svårt att ta sig fram i svensk akademi och driva samiska frågor, avkolonialisering, antirasism, ifrågasättande av vithet - svenskhet. Jag hade nyligen en fin chans på en fast anställning i Uppsala, där jag nu är verksam, men då jag inte befanns god nog, så är den drömmen krossad. Jag fick i samband med detta veta att jag anses tillräckligt kompetent för att vara "universitetslektor", men bara INTE inom det ämne som jag nu verkat specifikt inom de senaste sju åren, nämligen Genusvetenskap. Det tyckte två sakkunniga, som själva inte har sin huvudsakliga vetenskapliga kompetens på vare sig feministisk postkolonialism, feministiska studier av teknik och naturvetenskap, feministisk teknovetenskap eller urfolksfeminism - som ju är mina huvudinriktningar och specialisering. ( "Sakkunniga" är för er som inte känner till systemet andra forskare som förväntas vara opartiska och själva väl kompetenta i fältet som bedömer dylika ansökningar) Nåjå, jag ger mig inte, jag tänker fortsätta kämpa för att kunna stanna och verka för Sábme. Jag kommer dessutom att överklaga - jag måste överklaga, för det som skrevs om mig i utvärderingen är såväl felaktigt (det jag håller på med ÄR Genusvetenskap) och dessutom så nedsättande av hela min gärning att jag inte kan låta det passera. Tråkigt nog, för den som ifrågasätter konstigheter blir ju ofta den som anses vara bråkstaken. Det känner de flesta till. Samt att jag betvivlar att överklagandet kommer att bidra till någon ändring i beslutet. Men, jag lyssnar till Elsa Laula Renberg - och ger inte upp. Laula uppmanar i sin stridsskrift från 1904,”Inför Lif eller Död?” Sanningsord i den lapska frågan” samiska män och kvinnor att ta plats, att utbilda sig och att påverka så att den samiska kulturen ska kunna överleva och se en ljus framtid an: ”tillägnen Eder all den bildning, som I kunnen få, stöd de svaga i kampen för tillvaron och tänk på vårt framtidsmål!” Och jag vet att jag har rätt i sak dessutom. Så, jag är beredd att ta obehaget och eventuell snålblåst. Men nog behövs det stöd och plattformar. Jag tänker att många tror att folk som jag, som hörs och syns och tar för oss, och som bidrar till den intellektuella debatten, som ifrågasätter och pekar på alternativ, klarar oss ändå, och tar oss fram. Men, det är inte sant. Får vi inte stöd, så går det inte. Då måste vi sluta och göra något annat som betalar hyra och leverne. Det gäller mig såväl som alla andra som kämpar för samisk kultur på olika sätt. Det hoppas jag folk och politiker med penningpåsar förstår! Det gäller alla som tycker att samisk kultur och historia är värd att få stöd. Det kan inte bara vara ord, det behövs handling också! Någon promille återföring på de miljarder som produceras från Sábmes natur skulle räcka väldigt långt! Glöm inte det. Idag råder en extremt kolonial situation, där resurserna tas härifrån, och bara smulorna lämnas kvar, och att sortera ut samer från akademin på premissen att en inte är bra nog för det ena eller det andra - det är faktiskt ett av kolonialismens och rasismens många ansikten. Ja- bara ett exempel att fundera över- hur många samer (öppna med sin samiska identitet) som är professorer finns det i Sverige idag? Universitetslektorer? Lärare? Regeringsledamöter? Riksdagsledamöter? Hur många kan du räkna upp? Och varför ser det ut så tror du? Jag tror jag vet varför det ser ut så. Tänker att när jag nu hinner - efter allt annat jag måste skriva och göra - ska jag nog skriva en artikel om hur kolonialism och rasism mot samer ser ut och hur det kan bemötas. Jag fick för en tid sedan förslaget att skriva just "en bok som tar ett samlat "postkolonialt" perspektiv på koloniseringen av Sameland och rasismen mot samer", dvs en akademisk bok. Helst då på engelska. Funderar på det, men jisses - det är ju ett STOORT projekt. Skulle behöva en säker anställning och slippa använda typ halva året till att söka anställningar och medel. Det skulle verkligen hjälpa.... Och sen tänker jag, att med ett Samelands fria universitet i Jokkmokk så skulle det kunna finnas många andra som kunde hjälpa till att skriva denna bok. Det finns ju dessutom många samiska perspektiv, här i Jokkmokk finns särskilda erfarenheter utifrån platserna och människorna som bott och bor här. Ett universitet anknyter faktiskt till den ort det finns i. Det är den lokala kulturen som - förhoppningsvis - reflekteras, som utbyte sker med. Och studenter och forskare kan och uppmuntras att använda de arkiv som finns på orten, intervjua de som finns på plats i närheten, och besöka de platser som finns i området. Det är så det går till vid de flesta universitet. Och finns det inget på orten, ja då glöms den faktiskt bort i forsknings- och undervisningssammanhang. Därför är universitet så viktiga, därför är det en sådan massiv koncentration av universitet i mellan och södra Sverige. Tänker att 2016, det är året då det sker! Wiiihoooo! Jaja, det var bara några reflektioner så här från Jokkmokk i det nya året. Hänger kvar ett par dagar till, men sedan måste jag söderut ett tag igen Ses vi till marknaden förresten? Gruvrealistiska forskarnätverket - SweMineTechNet kommer att organisera presentationer och diskussioner den 2a februari, marknadstisdagen och jag är en av organisatörerna. Och sedan finns flera av oss kvar ända till söndag och kommer att dyka upp på olika ställen. Håll utkik! /May-Britt Öhman Ps. Om du vill läsa en artikel jag skrivit om mina tankar härifrån så tipsar jag om Julevädno ja mån: Lule älv och jag - tystnad, minnesförlust och jojka älven som samisk-svensk vattenkraftshistoria Länk: http://uu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A800452&dswid=8479 Reglerad älv. Lilla Luleälv. Försörjer hela Sverige, inklusive Stockholm. Betraktar elproduktion i realtid. Isarna förrädiska. Här kan man inte åka över. Tänker på mammas kusin och hans överfart med häst och släde som han berättade om. Det bodde folk på andra sidan älven, och den var mycket mindre. Och lax fanns det gott om. Tänk att folk drömmer om de få åren av utbyggnad och alla mänskor som fanns här då. Livet och rörelsen. Men - vad hände sedan? Långsiktiga hållbara investeringar behövs - som ett samiskt universitet - till exempel... Och vi kanske kan få lite av vinsten från elproduktionen till att finansiera det? Några promille skulle räcka långt... Mina reflektioner kring och inledande analyser av avskedandet av chefredaktören för Samefolket
I lördags nåddes jag av nyheten att Samefolkets chefredaktör sedan 15 år, Katarina Hällgren, avskedats från sin tjänst. Och att hennes tjänst samtidigt hade utlysts på nytt. I beskedet om avskedandet av chefredaktören som finns på Samefolkets hemsida http://www.samefolket.se/ finns nämligen en jobbannons, för just chefredaktör/affärsutvecklare. Under fem dagar har jag följt den närapå obefintliga hetsiga debatten om detta. Sameradion har tack och lov följt upp. Där har viss kritik förts fram. Men i övrigt är det förstås tyst i medier, svensk media bryr sig (förstås) inte. Jag har sökt runt på internet, men bara hittat några få inlägg på sociala medier här, några kommentarer på nyheterna och intervjuerna på Sameradion där. Några ytterligare förklaringar från Samefolkets (SF) styrelse där. Det verkar som att SFs styrelse har fått en del frågor. Men i det stora hela är det fortfarande ganska så obehagligt tyst. Jag har övervägt om jag också ska vara tyst. För de som har fattat beslut i detta är personer som jag känner – eller åtminstone är bekant med. Just som det är i det samiska samhället. Vi känner – är bekanta med varandra- samarbetar på olika platser – är släkt med varandra. Att då ifrågasätta varandra ordentligt är förstås obehagligt. Och så har vi det hela med att konflikter inom det samiska samhället, det håller vi helst tyst om, så inte majoritetsSverige kan ropa ut att samerna bara bråkar med varandra. Men – jag har nu kommit fram till att jag inte kan eller vill vara tyst. Jag vill inte att det ska gå obemärkt förbi att göra så här mot människor, mot personal, som Samefolkets styrelse har gjort mot sin anställda Katarina Hällgren. Att sparka – jo för det är precis det man har gjort, vad styrelsen än försöker kalla det - en ytterst kompetent och även obrottsligt lojal anställd och direkt ersätta densamma med en annons som i de facto säger att Katarina Hällgren är inkompetent. Hur går en avskedad person vidare efter något sådant här? Det är ofattbart kränkande! Och jag vill inte gå med på att Samefolket som tidning, med snart en hundraårig historia, på grund av underliga och som synes helt vanvettiga beslut av sin nuvarande styrelse ska läggas ner. Jag skulle kunna avsluta min prenumeration på tidskriften i protest, men problemet är ju att då bidrar ju även jag till att nedläggningen blir verklighet. Och det vill jag verkligen inte. Jag vill att tidskriften Samefolket ska finnas kvar, den behövs, och den behöver en god, lojal, kompetent ledning. Så nu skriver jag mina reflektioner kring och mina analyser av detta. Jag hoppas därmed att mina ord ska bidra till debatten och att finna lösningar för att ”framtidssäkra” Samefolket på allvar. Som vanligt när jag skriver så blir det låååångt så jag ger en sammanfattning här först av de punkter jag tar upp: 1. På vilket sätt är detta enligt SFs styrelse en vettig ekonomisk ”framtidssäkrande” lösning, att slänga bort en kvarts miljon på att avskeda chefredaktören och utlysa samma tjänst på nytt? 2. Tror SFs styrelse på allvar att någon seriös, kompetent person ska vilja söka denna tjänst, med en styrelse som kan skicka ut en trots hög kompetens och obrottslig lojalitet? Eller finns det redan någon som är styrelsen närstående som är tilltänkt? 3. Finns det någon annan agenda – eller andra agendor - som inte berättas om? 4. Hur har det gått till egentligen –avsked eller ”överenskommelse”? 5. Vilka har deltagit i detta beslut och hur har förberedelserna gått till? På vilket sätt är det förankrat hos stiftelsebildarna SSR och Same Ätnam och hur kunde det gå mig som styrelseledamot i SSR fram till juni 2015 helt förbi att något så drastiskt var påkallat? 6. Vad säger samefolket, det vill säga folket i det samiska samhället? Enskilda prenumeranter, medlemmarna i SSR och Same Ätnam? När kommer protesterna mot avpolletterande av fantastisk kompetens och obrottslig lojalitet? När kommer det första uppropet och en namnlista för oss som vill ha chefredaktören kvar och att SFs styrelse avgår? När ska ni inse att välja tystnad faktiskt är att vända en ytterst kompetent och seriös chefredaktör ryggen och låta kränkningen fortgå? 7. Några ord till styrelsen för Samefolket och till de valberedningar som har arbetet att utse styrelsen till Samefolket. Låt oss samfällt verka för att framtidssäkra tidskriften Samefolket, byt ut dess ledning och återinsätt Katarina Hällgren. Be henne om förlåtelse och be henne för allas vår skull komma tillbaka! Och även om inte Katarina skulle vilja komma tillbaka, så måste nuvarande ledning bytas ut mot en styrelse med integritet och långsiktiga perspektiv, och som kan återvinna trovärdigheten för tidskriften som arbetsgivare. Innan jag går in på dessa punkter så vill jag börja med lite kortfattad historia om Tidskriften Samefolket. Jag vill även påpeka att det vore självklart att samisk media skulle ha säkerställda medel för att främja sin existens så att dylika problem som nu uppstått, där den enda samiska tidskriften med närapå månatlig utgivning som finns på svensk sida hotas av nedläggning, inte någonsin ens skulle behöva uppstå. Tyvärr är nu inte så fallet, av skäl som vi alla vet stavas k.o.l.o.n.i.a.l.i.s.m. Om du vill fortsätta läsa nu så kan du klicka här till höger. Varning, det är låååångt. :) First workshop report- Rapport från första workshopen 25-27/9 Jåhkåmåhkke Mijá Basse Saje - Our Sacred SpacesSeptember 25-27, 2015, the first ever workshop organized by the Sámiland Free University was held in Jåhkåmåhkke/Jokkmokk . Here is a brief report in images, plus videorecorded lectures by Apmut Ivar Kuoljok and Sonja Kuoljok, when visiting Jelka Rimakåbbå forest.
Den första workshopen någonsin organiserad av Samelands fria universitet hölls i Jåhkåmåhkke/Jokkmokk 25-27 september 2015. Här är ett kortfattat bildreportage samt videoinspelade föreläsningar av experterna Apmut Ivar Kuoljok och Sonja Kuoljok, på plats i Jelka Rimakåbbå skogen. Please click to see more. Text to images are visible when hovering/clicking on them. Klicka för att läsa mer. Bildtexterna syns när du pekar på bilderna. Alla foton/filmer av May-Britt Öhman om annat ej angivet. All photos/films by May-Britt Öhman if not other stated. Huff, pust och puh! Nu har jag äntligen fått iväg det massiva underlaget till Utbildningsdepartementet, Näringsdepartementet och för kännedom till Kulturdepartementet. Titeln är: Samer talar för sig själva – behovet av strategiska satsningar för inkludering av och satsning på samiska röster, erfarenheter och vetenskaplig kompetens Jag tackar för all input och förslag och kommentarer. Jag skulle förstås! ha börjat tidigare med detta, så hade antagligen fler hunnit läsa och vara med och skriva under. Men så är det i det akademiska livet, man har HEEELA tiden saker att göra, och deadlines avlöser varandra konstant. Jag tänker i alla fall att den dag "Samelands fria universitet" finns som ett universitet - så kanske det finns fler som kan skriva dylika underlag, från samiskt håll, med samiska röster och samisk-allierade röster. Nedan ser du hela dokumentet som du kan ladda ner. Jag la in lite fina (och mindre fina) bilder också, som illustrerar olika frågor. Det underlättar ju förståelsen tänker jag. Skulle ha lagt in en jojk också, inser jag nu. Men jag får göra det här nedan istället. Jag hoppas alla som är med och skriver under är nöjda och att jag inte gjort några misstag. Tack för all pepp och input och alla namnunderskrifter ni som hann med! Nu ska jag nog ta en svängom till Lovisa Neggas "Mihá ja gievrra", jazza till Maxida Märaks "Gállok" och sedan en kvällspromenad här i Venice, Los Angeles. Ha det! /May-Britt Öhman 20151025 (ja i Sverige har det hunnit bli 26, men här är det fortfarande 25e ett tag till)
Buoris, hej, hörni gott folk, jag är på gång med att skriva till Utbildningsdepartementet inför Forskningspropositionen. Deadline 25 oktober... så sent ute som vanligt. Jag ska försöka få det klart för granskning av intresserade undertecknare förhoppningsvis under den 20e oktober, Los Angeles tid - men det innebär att ni har 21a på er att kolla på detta och säga om ni vill vara med som undertecknare. Jag har ju föreslagit att så många som möjligt ska skriva själva olika synpunkter. Och till en del har jag utlovat halvt om halvt att jag kan skriva något som folk kan plocka från. Men jag sa då också att jag som vanligt kommer att vara SEEEENT ute. Så, nu vill jag flagga för att de som vill kan antingen skriva under det jag sänder in, eller så kopiera det - hela eller delar - och använda det själv. Det är helt fritt att börja plocka redan nu! men OBS! att jag inte är klar ännu, jag utgår från debattartikeln som ses som länk i dokumentet. Om du vill underteckna, låt mig veta snarast!!! Mejla då till mig på may-britt.ohman@gender.uu.se pronto! Önskar du se den absolut sista versionen innan du bestämmer dig, så säg till. (Jag vet att en del inte har problem med att skriva under och låta mig ta ansvaret, medan andra gärna vill se sista versionen innan man bestämmer sig, det är HELT HELT ok förstås). . Ni hittar texten som arbetsdokument här: /uploads/5/6/3/3/56339843/angående_forskningspropositionen_underlag_och_förslag_m-b_Öhman_20151020.docx Välkommen med synpunkter, kommentarer, tankar, och inte minst din vilja att underteckna!
/May-Britt Öhman, 20152020 |
För inlägg på bloggen ansvarar respektive undertecknad skribent.Samelands fria universitet har inga egna åsikter utan utgör en plattform för visioner och diskussioner. Kommentarer till och svar på blogginlägg publiceras efter granskning. Du är varmt välkommen med inlägg även till vår gästblogg. Categories |